Jonas Fredén

Jazzig, luftig, franskinspirerad lekfullhet är de mest framträdande dragen i Fredéns konst.

Läs mer

Jonas Fredén – Ångbåtsblues – Slutsåld 4.800 kr

Jonas Fredén – Drick Vid Havet – Slutsåld 3.500 kr

Jonas Fredén – Flamingos in the Mountains – Slutsåld 7.500 kr

Jonas Fredén – Kvinna med gitarr – Slutsåld 22.000 kr

Jonas Fredén – Paris – Slutsåld 18.000 kr

Jonas Fredén – Zoological Expedition – Slutsåld 7.500 kr

Jonas Fredén – Sekelskiftets Boulevard – Slutsåld 3.500 kr

Mer om Jonas Fredén

Barndom

När Jonas Fredén talar om sin barndom minns han hur allt som rörde tecknande och måleri kom med en oerhörd lätthet för honom. Inledningsvis i serieformat, men ögonen öppnades inom kort för måleriet.

Han fann sin första inspirationskälla i Henri Rosseau, vars ekon man fortfarande kan se göra avtryck i Fredéns konst idag. Även de äldre mästarna fascinerade, men först efter att dessa bearbetats fann han intresse för modernismen.

Debut

Debuterade gjorde Fredén på Lidingösalongen vid blott 15 års ålder – jurybedömd utställning bör därtill nämnas. Där fann han sig bland övriga konstnärer, många etablerade välkända namn. Från denna tidpunkt kom det gryende konstnärskapet att rulla på explosionsartat – Wishlistbland annat vann han en teckningstävling för Världsnaturfonden som resulterade i ett frimärke med hans egenskapade motiv.

Liljevalchs

Det föll sig ganska naturligt att målandet fortsatte outtröttligt efter skolgången. Vid 20 års ålder blev han för första gången antagen till Liljevalchs. Många samlingsutställningar hann det bli innan slutligen första separatutställningen kom att ske, på Lidingö vid 25 års ålder. Året var då 1985.

Frankrike

Senare kom Fredén att hyra en ateljé i Nice, Frankrike. Det franska ljuset är välkänt bland många och kom även att utöva kraftfull inspiration uppå hans måleri. Även detta kontinentala ljus finns än idag inpräntat i hans stil. Hans främsta medier var fortfarande vinyl och akryl på duk.

Utbildnig

Fredén har fått sin främsta utbildning på Beckmans, en period som han beskriver som en fantastiskt kul och stimulerande tid. Därefter jobbade han ett par år med reklamillustration, bland annat med uppdrag åt Absolut Vodka. Och mängder med skivomslag har det hunnit bli – framförallt inom genrerna jazz och blues.

Litografier fascinerar Fredén, han har gjort ett 50-tal olika och anser fortfarande att det är en mycket spännande process då det liksom blir ett konstverk i konstverket. Den organiska processen av färgval kan skapa en ny prägel på ett konstverk och ibland till och med göra litografin bättre än originalet.

Han försöker ställa ut ofta och rikstäckande. Fredén är representerad runtom i olika kommuner, landsting samt i statens konstråd. Han har även ställt ut utomlands. Att han fått ett antal stipendier under sin karriär är han tacksam för – ett ekonomiskt understöd för konst underlättar skapandet.

Medier

De medier Fredén använder sig av är framförallt akryl och vinyl. Vinyl är likt akryl men något klarare, mer lik olja i det avseendet. Dessutom arbetar han med ett slags icke-traditionella mixed-media akvareller med collageinslag. Collagen kan vara fragment från en resa eller dylikt, men de får aldrig vara för framträdande och figurativa understryker Fredén. Akvarellinslagen består som regel alltid av endast två färger, eller nyanser snarare – en varmare och en lite kallare blå. Han gör även ett slags mellanting mellan litografier och original där de trycks i endast svart. Det resterande handkoloreras.

Inspiration

Inspirationskällorna, vid sidan av Rosseau, är Matisse, Miró och Basquiat. På den inhemska arenan nämner han den färgsprudlande Björn Wessman. För att få inspiration lyssnar han på musik, framförallt jazz. Han spelar även själv tenorsax. Inte sällan kan man ana en slags synkoperad jazzrytm i Fredéns konst. Även sådana elementära ting såsom möten, vardag, resor och natur inspirerar.
Hur skulle man med ord beskriva Jonas Fredéns konst? Jazzig, luftig, franskinspirerad lekfullhet är de fyra mest framträdande superlativen som dyker upp – om ni frågar undertecknad.

Ett citat av Fredén själv får runda av:
”Inom måleriet precis som i musiken finns det krafter som förlöser och lyfter fantasin, som bär bort mot det okända och outforskade. Det blir en sorts lek, ett sagoberättande.Ibland tänker jag att Matisse kunde ha blivit musiker om världen varit annorlunda eller Bach målare. Uttrycken ligger ibland nära varandra. I fantasin och skapandet kan genrerna mötas. Färgen blir musiken, musiken färg. i min ateljé är både pappa Bach, Matisse, Frank Zappa och Charlie Parker hedersmedborgare. Kanske hör du också musiken i mitt måleri.”

 

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se